
Ο κλάδος του εμπορίου στην Ελλάδα ανέκαθεν αποτελούσε νευραλγικό πυλώνα της οικονομίας λόγω της μεγάλης του συνεισφοράς στο ΑΕΠ και της ενίσχυσης της απασχόλησης, μιας και προσφέρει εργασία σε 657.000 ανθρώπους. Βασικά χαρακτηριστικά του κλάδου των τελευταίων 3 ετών είναι η μικρή αλλά σταθερή αύξηση τόσο του όγκου πωλήσεων όσο και της απασχόλησης παρά τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές. Τη μεγαλύτερη αύξηση στον όγκο πωλήσεων καταγράφουν:
- οι μεγάλες επιχειρήσεις πώλησης τροφίμων (super market)
- τα καταστήματα βιβλίων-χαρτικών
- οι επιχειρήσεις καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων
Σημαντικός και υπολογίσιμος παίκτης είναι και οι μικρές επιχειρήσεις του κλάδου που συνολικά καλύπτουν το 60% των πωλήσεων στο λιανεμπόριο.
Ο κλάδος των τροφίμων φαίνεται ότι αποτελεί τον πλέον δυναμικό μεταξύ των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων, διαφοροποιώντας τον εαυτό τους μέσω της εξειδίκευσης στο αντικείμενό τους και επενδύοντας στην πλήρη κάλυψη των αναγκών των πελατών τους με συνδυασμό προϊόντων και υπηρεσιών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα αρτοποιεία-ζαχαροπλαστεία που έχουν εντάξει και γωνιά café μέσα στο κατάστημα, τα παντοπωλεία που εξελίχθηκαν σε delicatessen και τα κρεοπωλεία που συναγωνίζονται στην πρωτοτυπία των κρεατοπαρασκευασμάτων, στην μεγάλη ποικιλία συνοδευτικών προϊόντων, αλλά και στην μοντέρνα πλέον αισθητική των καταστημάτων τους.
Η αγορά δε σταματά ποτέ να αλλάζει, αφού η καταναλωτική συμπεριφορά μεταμορφώνεται συνεχώς. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο πρέπει να κοιτάζουν μπροστά και να προβλέπουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις αλλαγές αυτές εάν θέλουν να είναι οι πρωταγωνιστές που οδηγούν τις εξελίξεις κάνοντας πρώτοι τάση αυτό που έρχεται. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να καταγραφούν στη συνείδηση του καταναλωτή ως η πρώτη επιλογή για πρωτοποριακά και καινοτόμα προϊόντα που μπορούν να καλύψουν τις εξατομικευμένες του ανάγκες. Οι αλλαγές που έχουν σημειωθεί στην καταναλωτική συμπεριφορά τα τελευταία χρόνια είναι:
-η στροφή προς τα οικονομικότερα προϊόντα και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
-η στροφή στα Made in Greece προϊόντα για τη συνειδητή στήριξη της ελληνικής αγροτικής και βιομηχανικής παραγωγής και των θέσεων εργασίας που αυτή συνεπάγεται
-η αυξανόμενη προτίμηση για τα τοπικά προϊόντα που συνοδεύονται από τις αξίες του παραδοσιακού, του αγνού και του ανόθευτου.
-η στροφή της καταναλωτικής ζήτησης σε προϊόντα που αφορούν την οικιακή ψυχαγωγία
-το σταδιακά αυξανόμενο ενδιαφέρον (παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα) για την υγιεινή διατροφή και τον υγιεινό τρόπο ζωής
-Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της αλλαγής στη συμπεριφορά του καταναλωτή είναι η μεγάλη αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών στα τρόφιμα, αλλά σε όλο το φάσμα του λιανικού εμπορίου (καλλυντικά-φαρμακευτικά προϊόντα, είδη pet, ένδυση-υπόδηση, βιβλία κ.ά).
Το στοίχηµα της προσαρμογής στα νέα δεδομένα στο λιανικό εµπόριο σε αυτό το τεχνολογικό περιβάλλον φαίνεται να κερδίζεται αργά και σταθερά μιας και η επένδυση σε καινοτομία και εξωστρέφεια είναι το δίπτυχο στο οποίο κινούνται οι επιχειρήσεις του κλάδου για το άμεσο μέλλον. Οι επιχειρήσεις, πλέον, μικρές και μεγάλες, προσβλέπουν στην αύξηση της παραγωγικότητας και της κερδοφορίας μέσω της καινοτομίας και επιδιώκουν τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας μέσα από την εξατομίκευση της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών. Αυτό επιτυγχάνεται εύκολα μέσα από τα τεχνολογικά μέσα που έχουν στη διάθεσή τους (συστήματα ERP, e-shops, mobile apps) που καταγράφουν και ιεραρχούν τις προτιμήσεις του κάθε πελάτη, συνδέοντάς τον με προϊόντα και προσφορές που ο ίδιος προτιμά και που καλύπτουν τις δικές του εξατομικευμένες ανάγκες.
Οι ταχύτατοι ρυθμοί ζωής, η έλλειψη χρόνου και οι περιορισμένες σήμερα οικονομικές δυνάμεις των καταναλωτών είναι οι βασικοί λόγοι της μεγάλης αύξησης των ηλεκτρονικών αγορών, ακόμα και για τα είδη πρώτης ανάγκης. Το 2018, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα άγγιξαν τα 28,5 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 47,5% σε σχέση με το 2017. Δύο είναι τα βασικά πλεονεκτήματα αυτού του τρόπου αγορών για τους καταναλωτές: η εξοικονόμηση χρόνου και ο μεγάλος αριθμός online προσφορών που διαθέτουν τα καταστήματα. Οι σημερινοί καταναλωτές, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι millenials, παρουσιάζουν υψηλή εξοικείωση με την τεχνολογία, πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές σε πολλά διαφορετικά είδη, αξιοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο και για αυτό το σκοπό και καταγράφονται ως δυνητικοί συστηματικοί online αγοραστές.

Ένα ισχυρό και αξιόπιστο πληροφοριακό σύστημα είναι σημαντικό περιουσιακό στοιχείο για κάθε μικρή, μικρομεσαία ή μεγάλη επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον κλάδο του εμπορίου. Ένα σύστημα POS (point-of-sale) αποτελείται από το λογισμικό διαχείρισης και από τον απαραίτητο εξοπλισμό και είναι στην ουσία η κεντρική διαχείριση της επιχείρησης και όλων των δραστηριοτήτων της όπως πωλήσεις, παρακολούθηση αποθήκης και προσωπικού, παραλαβές, έλεγχος ταμείου κτλ. Το σύστημα POS δέχεται καθημερινά και καταγράφει όλες τις συναλλαγές με τους πελάτες και συλλέγει αδιάκοπα όλα τα δεδομένα της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς στην εκάστοτε επιχείρηση. Οι POS λύσεις είναι απαραίτητες σε κάθε επιχείρηση λιανικής πώλησης και, φυσικά, μπορούν να συνδεθούν με back office εφαρμογές για πληρέστερη παρακολούθηση σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων από 1 καταστημάτων, σε αλυσίδες καταστημάτων, σε franchise, σε επιχειρήσεις χονδρικών πωλήσεων, στις ηλεκτρονικές πωλήσεις κτλ.

Είτε έχετε ένα κατάστημα ρούχων, pet shop, αρτοζαχαροπλαστείο, delicatessen, mini market, super market, κρεοπωλείο, οπωροπαντοπωλείο, είτε αλυσίδα καταστημάτων (ιδιόκτητα ή franchise), η ύπαρξη ενός αξιόπιστου πληροφοριακού συστήματος είναι απαραίτητη. Γιατί;
Εξοικονόμηση χρόνου...
... και χρήματος
Αξιόπιστη πληροφόρηση
Καλύτερη γνώση του πελάτη
Παρακολούθηση και οργάνωση της αποθήκης
Καλύτερη διαχείριση του προσωπικού
Προγράμματα επιβράβευσης πελατών
Για τις επιχειρήσεις που έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις και χρειάζονται πιο λεπτομερή παρακολούθηση των ειδών, οι POS εφαρμογές της Megasoft συνδέονται και ανταλλάσουν δεδομένα με τις εμπορικές εφαρμογές για το back office προσφέροντας επιπλέον δυνατότητες όπως:
- παρακολούθηση παρτίδων με ημερομηνίες λήξης και παρακολούθηση της ιχνηλασιμότητάς τους (για τις επιχειρήσεις τροφίμων)
- σύνδεση με όλα τα e-shops. Αν διαθέτετε ηλεκτρονικό κατάστημα, οι εμπορικές εφαρμογές PRISMA Win λαμβάνουν αυτόματα τις παραγγελίες από το e-shop και ενημερώνουν αμφίδρομα τις ποσότητες και τις τιμές των ειδών σας.

Στην αγορά υπάρχουν πολλά συστήματα μηχανογράφησης, τα οποία προσφέρουν μια σειρά από δυνατότητες που εξυπηρετούν λιγότερο ή περισσότερο τις λιανικές πωλήσεις. Η επιλογή, όμως, του κατάλληλου συστήματος για τη δική σας επιχείρηση είναι συνιστώσα πολλών παραμέτρων.
- Όταν επιλέγετε ένα POS σύστημα, ουσιαστικά επιλέγετε συνεργάτη για την επιχείρησή σας. Με τα ίδια κριτήρια που θα εμπιστευόσασταν και θα επενδύατε σε μία συνεργασία , με κοινό στόχο την ανάπτυξη της επιχείρησης, με τα ίδια κριτήρια πρέπει να επιλέξετε και σύμβουλο μηχανογράφησης. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να γνωρίσετε τους ανθρώπους της εταιρείας.
- Επιλέξτε συνεργάτη με κριτήριο την αξιοπιστία και τα χρόνια εμπειρίας που έχει στον κλάδο σας. Θα ξέρει να καλύψει τις ανάγκες σας εξειδικευμένα με τα κατάλληλα εργαλεία.
- Διαλέξτε μια εταιρεία πληροφορικής που μπορεί να παρέχει ολοκληρωμένη λύση για κάθε ανάγκη που έχει η επιχείρησή σας σήμερα, αλλά και για αυτές που θα έχει στο μέλλον όταν αυξηθούν οι απαιτήσεις σας. Η λύση που θα διαλέξετε πρέπει να μπορεί να εμπλουτιστεί με επιμέρους module για κάθε ιδιαιτερότητα που μπορεί να έχετε στη λειτουργία σας (π.χ. παρτίδες, είδη με χρώμα-μέγεθος, μελλοντική σύνδεση με e-shop, επέκταση της επιχείρησης με franchise ή άνοιγμα νέων υποκαταστημάτων).
- Ζητήστε να δείτε και να πειραματιστείτε με τη λύση για να εξακριβώσετε οι ίδιοι ότι η λύση που θα επιλέξετε είναι εύχρηστη, μπορεί να τη χρησιμοποιήσει κάθε υπάλληλος και διαθέτει όλα αυτά που εσείς χρειάζεστε.
- Έμφαση στην after sales υποστήριξη! Ρωτήστε συναδέλφους σας για τη λύση που χρησιμοποιούν και τι υποστήριξη έχουν όταν τη χρειάζονται. Εξυπηρετούνται άμεσα; Εξυπηρετούνται σωστά; Οι υπάλληλοι της υποστήριξης έχουν την κατάρτηση και τη θέληση να τους βοηθήσουν και να τους συμβουλεύσουν ώστε να αξιοποιήσουν κάθε δυνατότητα που προσφέρει η εφαρμογή τους για να πάνε την επιχείρησή τους πολλά βήματα πιο ψηλά;
Η Megasoft διαγράφει μια πορεία 30 χρόνων στον χώρο του επιχειρησιακού λογισμικού, δίνοντας στις επιχειρήσεις αξιόπιστες λύσεις για κάθε ανάγκη. Οι εφαρμογές PRISMA Win καλύπτουν απόλυτα το λιανεμπόριο με ολοκληρωμένη λύση για το front office ανεξαρτήτου μεγέθους, αριθμού σημείων πώλησης και υποκαταστημάτων αλλά και τομέα δραστηριότητας. Η POS εφαρμογή της Megasoft συνδέεται με ζυγιστικά και ταμειακά συστήματα, επιταχύνει την εξυπηρέτηση στο ταμείο με την έκδοση αποδείξεων μέσω της οθόνης αφής και του Barcode scanner, παρακολουθεί διεξοδικά το προσωπικό και τις βάρδιες, υποστηρίζει την πολιτική εφαρμογής προγραμμάτων επιβράβευσης, επιτρέπει την εκτύπωση ετικετών barcode για τα ράφια και τα είδη και αυτοματοποιεί όλες τις καθημερινές εργασίες όπως: την διεκπεραίωση των παραγγελιών, την παρακολούθηση διαθεσιμότητας ειδών, τις παραλαβές, τις απογραφές κ.α. Τις εφαρμογές PRISMA Win έχουν επιλέξει σημαντικές εμπορικές εταιρείες του κλάδου του λιανικού εμπορίου.